Netiketi reeglid

Tänases, kursuse viienda nädala postituses käsitlen Virginia Shea raamatus "Netiquette" välja toodud kümnest võrgusuhtlemise reeglist ühte. Valisin viimase, "andesta teistele nende eksimused".

Nimelt olen ise üsna kriitiline kirjavigade osas. Uudisteportaalidest ja programmeerimisülesannete juhenditest leitud vigade korral piirdun küll vaid omaette tusaselt nohisemisega ja e-kirjade puhul võõraste kallal ei norima ei kipu, kuid oma sõprade kirjastiili parandamist harrastan nende taluvuspiirini. Olen vahel olnud seetõttu üsna tüütu võrgukasutaja (üks tuttav ütles aastaid tagasi koguni "mulle meeldib sinuga näost näkku palju rohkem rääkida, siis sa ei saa mu kirjavigu parandada"), ent samas märkan, et olen oma lähedastest "kasvatanud" niiviisi palju teadlikumad keelekasutajad. Nad teavad une pealt, et korrektne kirjapilt on "mõttetu" ning "ennem" = pigem, seevastu "enne" = varem. 

Küll on aga näide mul hoopis sellest ajast, kui olin ka ise veel täiesti algaja. Samas läheb see vastuollu nädala loengukonspektis toodud soovitusega, et e-kirjaga tekstidokumendi saatmise asemel oleks efektiivsem tekst otse kirja trükkida.
See selleks, olukord ise pärineb põhikooli aegadest, kui ühel nädalal andis õpetaja teada, et soovib tavapäraselt vihikutesse kirjutatavaid kordamisküsimuste vastuseid hoopis oma meiliaadressile saada. Teadmatuses, saatsin talle vastused nummerdatult ühe pika kirjana. Järgmisel päeval vaatas e-koolist vastu halb hinne - vastused polnud saadetud eraldi dokumendis nagu teistel, seetõttu jäi minu töö sinnapaika. Olin olukorra üle toona väga imestunud - mul isegi polnud koduarvutis säärast programmi nagu Word, et vastuseid teisiti õpetajale edastada. 

Siinkohal oleks võinud mõlemad osapooled selgemini oma ootuseid ja võimalusi väljendada, et möödarääkimist ja arusaamatusi vältida. Näide põimub hästi juba ka teiste netiketi reeglitega. Eeldusi ei ole mõtet teha ja suhtlus on asjade edenemise võti. Eriti veel, kui võrguühendus annab meile soodsad võimalused kiireks omavaheliseks infovahetuseks. Kasutagem seda, nii on ka kergem reegleid järgida!








Kommentaarid