Kasutatavus veebis

Sel nädalal analüüsin kaht TalTechi tudengi jaoks olulist õppesüsteemi, täpsemalt nende kasutatavust. Tallinna Tehnikaülikooli õppeinfosüsteemist ja Moodle õppehaldussüsteemist ei saa tudengina üle ega ümber, aga kas nad on üldse head lahendused?

Lähtudes Jakob Nielseni esimesest kasutatavuse komponendist ehk õpitavusest, jäin mõtlema, kuidas mina süsteemidega esmakordselt kokku puutusin. Nimelt ülikooli astudes olin juba Moodle'iga korduvalt kokku puutunud, seda juba põhikooliaegadel. ÕISi kasutamist tutvustati esmakursuslastele aga mitmes sissejuhatavas loengus ning tuutoritundides. Kui niivõrd lihtsa eesmärgiga süsteemi kasutamist peab IT-tudengitele, täiskasvanud inimestele õpetama, siis ei tundu olevat lehe disainiga kõige paremad lood.
Samas pean tõdema, et ega teist korda polnud tarvis ÕISi kasutamist enam õpetada ka. Leian vajalikud kategooriad ja info üles ning tavaliselt üle paari klõpsu õppeinfosüsteemis ei tee. Ega ka Moodle tülikam pole - vajaliku info üles leidmine kursuse materjalide alt sõltub rohkem sellest, kuidas õppejõud aine teemad paigutanud on.

Nagu juba mainisin, siis Moodle'it kasutasin põhikoolis. Seda aga täpselt aastas korra geograafiaolümpiaadil osalemiseks. Gümnaasiumis asusid seal lisaks olümpiaadidele ka informaatika- ja programmeerimiskursuse materjalid. Aastate jooksul ei ununenud mul aga õppehaldussüsteemi kasutamine, kõik on alati lihtne ja loogiline tundunud. ÕISist otsisin augusti algul oma rühma numbrit ning kolm kuud hiljem kulus selle uuesti leidmiseks taas kõigi vähegi loogilisena tunduvate katergooriate läbi klõpsutamise jagu klikke.

ÕIS näitab avalehel mulle lugemata teateid,  õpingukava ja kaalutud keskmist hinnet. Minu poolt kogutud statistika tõestab, et pea pooltel kordadel login õppeinfosüsteemi tõepoolest selleks, et mõnd laekunud teadet lugeda - meiliaadressile saabuv teavitus ütleb vaid, et saabunud on teade, aga MIS teade? Vist mingi eriti salajane uudis, et peab ikka eraldi ÕISi lahti tegema, sisse logima ja alles siis saab teada..
Muul osal ajast tahan enamasti teada mõne kursuse vahetulemusi. Need saab kätte vasakult ribalt eraldi kategooria alt. Mobiiliversioonis ÕISi kasutades on küll keeruline alati õigele nupule pihta saada. Kui ÕIS oleks kasutajasõbralikum, oleks uus info, näiteks vahetulemused, avalehel. Septembris koostatud õpingukava jõllitamisest pole mul iga päev novembris ÕISi avades just eriti suurt kasu.

Moodle näitab mulle töölaual kursuseid, sealhulgas viimati avatud kursuseid, paremal ka ajajoont. Võrreldes õppeinfosüsteemiga pole nii palju infomüra ega ühtki nuppu, mis klikkimisel teataks mulle, et "seda funktsiooni veel ei ole!". 

Palju tingimusi Moodle'is sõltub sellest, mis õppejõud lubanud on. Näiteks testide valede vastuste läbivaatus või esitatud töö muutmine.

Minu silmis on õppeinfosüsteem kehvalt kasutatav. Võrreldes ÕISi Moodle'iga on viimase puhul minu kasutajakogemus positiivsem. 

Kommentaarid